Skip to main content
Wil je graag reclame maken met je horecazaak, maar heb je geen idee hoe je daaraan moet beginnen? Freddie to the rescue! 

In deze blogpost sommen we 10 handige tips op om jouw restaurant, traiteurzaak of cateringbedrijf naar een hoger level te tillen.

Wees zichtbaar online

Het eerste wat potentiële gasten gaan doen? Jouw zaak googelen. Wees dus zichtbaar op zoekmachines en zorg ervoor dat mensen je gemakkelijk online kunnen vinden.

Op Google My Business kun je gratis een bedrijfsprofiel aanmaken om meer mensen aan te trekken online. Zorg ervoor dat jouw bedrijfsprofiel volledig is, want Google gebruikt deze zoek-informatie om aan potentiële gasten te tonen.

Investeer in een duidelijke en overzichtelijke website.

De potentiële gast heeft jouw website gevonden? Top! Nu komt het erop aan je website duidelijk en overzichtelijk te maken. De beste websites zijn simpele en overzichtelijke websites die tot de verbeelding spreken. Zorg voor een gestroomlijnde navigatie en vermijd 20 klikken vooraleer de gast de reserveer-knop of contactgegevens te zien krijgt. Less is more.

Daarnaast is het belangrijk dat de content op je website relevant en up-to-date is. Gewijzigde openingsuren of een verouderd menu zorgen voor verwarring en frustraties.

Een website is je online visitekaartje, dus een mooi design is van groot belang. Voorzie je website van een logo, huiskleuren en kwalitatieve foto’s binnen eenzelfde stijl die bij jouw restaurant of horecazaak passen. Zo zorg je ervoor dat je de juiste gasten aantrekt en professioneel overkomt.

Wees actief op social media

Een Instagram-account is tegenwoordig niet meer weg te denken. Social media is voor een restaurant een handig middel om je gasten aan te trekken. Maar hoe doe je dat?

Zorg er vooral voor dat je in eenzelfde stijl blijft werken. Je social media account is als het ware een verlengde van je website, maar hier ligt de focus vooral op beelden. Goede foto’s van lekkere gerechten en mooie foto’s van je zaak zijn hiervoor dus cruciaal.

Denk ook na over wat je deelt. De potentiële gast die je feed bekijkt moet een duidelijk beeld krijgen van de zaak en het aanbod. Wissel daarom ook voldoende af in je content.

Zorg voor een aantrekkelijk aanbod

Wissel je menu regelmatig. Zo hebben bestaande gasten een extra reden om naar jouw restaurant of horecazaak terug te komen. Toffe suggesties of nieuwe creaties wekken nieuwsgierigheid en zorgen voor afwisseling. Na een tijdje komen gasten spontaan terug om nieuwigheden te ontdekken.

Vergeet niet om je menu op je website te plaatsen (en up-to-date te houden!) of reclame te maken op social media met een aantrekkelijke foto.

Stimuleer reviews en mond-aan-mond reclame

Zijn je gasten tevreden over je zaak? Stimuleer ze om een positieve review te schrijven op Google of Tripadvisor. Dat kan via social media, maar ook via een toffe boodschap op je menukaart of op de rekening.

Deel positieve reviews en probeer op reviews te reageren. Zo toon je aan potentiële gasten dat je positieve feedback apprecieert en dat je aan de slag gaat met de opmerkingen.

Voorzie een attentie

Verwen je gasten en voorzie een attentie bij de rekening of bied een gratis aperitief aan wanneer je gast op zijn verjaardag komt eten. Kies voor een originele attentie dat past bij je zaak, zo vergroot je de kans dat gasten het met anderen delen.

Werk samen met bedrijven

Veel bedrijven in de buurt? Grote kans dat er werknemers over de middag komen lunchen. Voorzie een snelle business lunch of overweeg takeaway. Spreek bedrijven aan via mail, social media of flyer of ga zelf op een rustig moment eens langs met proevertjes.

Schakel een influencer in

Ga op zoek naar (lokale) influencers die bij je zaak passen en nodig ze uit voor een gratis maaltijd in ruil voor publiciteit. Wanneer mensen naar iemand opkijken en horen dat die persoon jouw restaurant of traiteurzaak goed vond, zijn ze sneller geneigd je restaurant of winkel te komen bezoeken of een gerecht uit te proberen.

Moet dat een grote ster zijn? Helemaal niet. Spreek fans aan om mond-aan-mond reclame te maken en beloon hen wanneer ze een nieuwe klant aanbrengen.

Organiseer een evenement

Leer gasten kennismaken met jouw zaak door een evenement te organiseren. Werk met een thema-avond, laat een lokaal bandje optreden of organiseer een workshop. Door reclame te maken voor je evenement krijgt je zaak meer (online) visibiliteit.

Bied een meerwaarde

Waar blinkt jouw restaurant in uit? Bepaal jouw meerwaarde en zet in op wat je aan je gasten kunt bieden. Dit kan een specialiteit, groot terras of origineel interieur zijn. Door je meerwaarde in de verf te zetten zul je gerichter potentiële gasten aantrekken die op zoek zijn naar iets specifieks.

 

Hulp nodig om je restaurant of traiteurzaak online en offline op de kaart te zetten? Wij helpen je graag!

WANT SOME
F-REDDIE?

Het F-REDDIE team staat je graag met raad en daad bij

Neem contact met ons op